-->

Kato dalam bahasa Minang

Kato adalah suatu lafaz yang menghendaki makna Makna adalah suatu pengertian yang tidak mempunyai huruf dan suara. Rundingan adalah suatu pembicaraan yang menghasilkan suatu maksud.

I. Kato Terbagi tiga dalam adat.
1. Kato muqabilah
2. Kato bakilah
3. Kato bahelah

1. Kato Muqabilah

Ialah kata-kata dalam adat, yaitu

Rundiang nan saiyo, Bana nan saukua, Bak batang dalam tanah, Tigo puluh tahun dalam lunau, Namun tareh mambangun juo, Bak ibarat bungo pinggan, Walau pacah basimpang tujuah,Bamusin dalam tanah, Namun ragi tak namuah hilang

Artinya :
Kato ini adalah kato kebenaran yang tidak dapat diubah dan tidak dapat ditukar. Disebut juga kato yang hak yang harus dilaksanakan oleh ninik mamak dan pemimpin.
Kato ini pulalah yang harus ditegakkan dan dituruti.

2. Kato Bakilah
Adalah kato-kato di dalam adat yang tidak dapat dijadikan pedoman dan pegangan, seperti :

Mangambiak contoh
Ateh kebenaran orang lain, Sagalo kato-kato urang, Napi kasadonyo, Nan batua dirinyo sajo.

Artinya :

Perkataan seseorang yang hanya kata dia saja yang benar, dan kata-kata ini diambil dari kata-kata orang lain, yaitu orang yang tidak dapat katanya dibantah, karena kebodohannya.

3. Kato Bahelah

Menghelah seorang lain atas jalan kebenaran.

barih luruih alua tarantang, Sakato kito mangunjuangi bananyo, Nak bulan ka tabik, Pahamnyo bak api dalam sakam



Di lahia indak mangasan,
Lah anguih sajo mako tahu.

Artinya :

Kata yang selalu dihelah karena ingin lari dari kebenaran atau orang yang mengatakan dialah yang benar, orang lain tidak benar.



2.Rundingan
ada tiga macam :
1. Rundingan basimanih
2. Rundingan basiginyang
3. Rundingan basiransang

1. Rundingan Basimanih
Ialah :

Rundingan nan liok-liok lambai, Rundingan nan lamak-lamak manih, Lamak bak santan jo tangguli, Sakali runding disabuik, takana juo salamonyo

Artinya :

Perkataan dalam pergaulan sehari-hari yang baik dan manis, menarik hati orang sehingga mudah untuk membawa kepada suatu pengertian dan kebenaran.

2. Rundingan Basiginyang
Ialah :
Rundingan nan tagang-tagang kandua, Rundingan nan tinggi-tinggi randah, Bak mahelo tali jalo, Agak tangan di kanduri, Diam di kato nan sadang elok

Artinya :

Perkataan dalam pergaulan sehari-hari yang selalu bisa menaklukkan orang yang menimpang dari jalan yang benar. Pembicaraan ini tidak menghendaki tindakan yang keras, hanya cukup untuk menundukkan seseorang dengan perkataan yang baik dan lunak lembut.

3. Rundingan Basiransang
Ialah :

Banyak andai jo kucindan, Sarato galuik jo galusang, Ka lalu raso ka tasabuik, Ka suruik jalan tataruang, Ditampuah juo kasudahannyo.

Artinya :
Pembicaraan yang ragu dan tidak tegas dalam suatu persoalan.

Sifat Kato jo rundingan tigo macamnyo :
1. Tipuan Aceh
2. Gurindam Barus
3. Tangguak Malayu

1. Tipuan Aceh

Ditipu jo muluik manih, Dikabek jo aka budi, Dililik jo baso baiak, Muluik manih talempong kato, Baso baiak gulo di bibia, Budi haluih bak lauik dalam, Tampek bamain aka budi

2. Gurindam Barus

Dipahaluih andai rundingan, Dipabanyak ragam kecek, Dipaeloki tungkuih garam, Dipagadang tungkuih rabuak, Padi dikabek jo daunnyo,Manusia di kabek jo akanyo, Sarato di helo jo budinyo

3. Tangguak Malayu

Tak kaik tupang manganai, Tak siriah pinang mamalan, Tak tajak tajuak tajarang, Tak pasin tangguang tibo, Tak laju dandang di aia, Di gurun ditajakkan juo, Umpamo mancakau, buruang, Kok lari ka ateh kayu, Di tembak jo damak, Kok lari ka aia diserakkan jalo, Kok lari ka dalam tanah, Di kali jo Tambilang, Kok ka awang-awang, Dipasuang jo asok, Lamo lambek jatuah juo kasudahannyo



Sifat kato dan rundingan yang dimaksud di dalam adat ialah : seorang penghulu atau pemimpin dalam masyarakat selalu berusaha untuk membawa orang kepada jalan kebenaran. Tetapi hendaklah dilakukan kebijaksanaan dengan kata-kata yang baik, lunak, lembut karena kata yang lunak lembut itu merupakan kunci bagi hati manusia, dan sangat perlu.

Metode seperti ini bagi seorang penghulu atau pemimpin untuk membawa orang kepada kebenaran, kalau sekiranya orang ini bersikeras kepala tidak patuh, dan tidak mau menerima suatu kebenaran, kalau menurut pendapatnya tidak diterima oleh orang lain, seperti kata pepatah :

Bungkuak sauah tak takadang, Kareh hiduang sangiek kaluan, Nan bak umpamo tukang rabab,Nan balaku bak katonyo surang, Nan bana bananyo sorang, Nan di urang bukan kasadonyo.

Jangan hendaknya terjadi di dalam pemimpin kita untuk membawa orang kepada suatu kebenaran dengan jalan kekerasan, seperti :

Kuek katam karano tumpu, Kuek sapik karano takan, Tetapi, Palu-palu ula dalam baniah, Baniah tak leso, Tanah tak lambang, Panokok tak patah, Tapi nan ula mati juo

Begitupun sifat kato dan rundingan ini berguna sekali dalam pergaulan sehari-hari karena seseorang penghulu atau pemimpin akan menjadi contoh dan tauladan bagi anak kemenakan dan orang banyak. Pepatah mengatakan :

Muluik tataruang ameh padahannyo, Kaki tataruang inai padahannyo, Mulutmu harimau-mu, Itu yang menjadi musuh padamu, Murah kato takatokan, Sulik kato jo timbangan, Anjalai pamaga jo timbangan, Tumbuah sarumpun jo lagundi, Kok pandai bakato-kato, Bak santan jo tangguli, Kok tak pandai mangaluakan kato-kato, Bak alu pancukia duri.
Copyright © Kota Minang Kabau. All rights reserved.